Wat we leerden van nieuwsgierige, sociale en unieke kinderen: verrassende eerste inzichten!

Wereldwijd luiden experts de alarmbel: kinderen bewegen niet alleen minder, maar ook steeds slechter. Dit beïnvloedt niet alleen hun sportervaringen, maar ook hun algemene ontwikkeling. De achteruitgang in motorische vaardigheden heeft namelijk een domino-effect op andere ontwikkelingsdomeinen. Met het 1-2-3-MOVE! project willen we onderzoeken of deze trend al zichtbaar is bij peuters, zodat we samen actie kunnen ondernemen om deze achteruitgang te doorbreken. 
 
Onze aanpak in cijfers:
We observeerden de afgelopen zes maanden meer dan 350 peuters tussen 1 en 3 jaar, in verschillende opvangvormen verspreid over heel Vlaanderen:

  • Groepsopvang: 237 peuters bij 25 locaties (9 partners) 
  • Gezinsopvang: 84 peuters bij 22 locaties (5 partners) 
  • Thuis: 74 peuters bij ouders, grootouders, of oppas 

Eerste inzichten 

Actieve participatie

Nieuwsgierigheid en leergierigheid spelen een belangrijke rol in de algemene ontwikkeling bij peuters.

Sociale interactie

Samen spelen en leren is essentieel voor sociaal-emotionele vaardigheden.

Eigen tempo

Elk kind ontwikkelt anders, en observaties toonden hoe momentopnames beïnvloed worden door factoren zoals groepsdynamiek of vermoeidheid.

Volgende stappen?

We blijven ambitieus! Naast het verwerken van data, werken we aan:

Langere termijnobservaties: Dezelfde peuters worden momenteel een 2de keer geobserveerd, en weer 6 maanden later nog een 3de keer.

Fysieke omgeving: We onderzoeken hoe inrichting, materiaal, routines en dagelijkse interacties bijdragen aan de motorische ontwikkeling.

Nieuwe studie risicocompetentie: Tijdens de 2de wave zullen we inzetten op de vraag ‘hoe schatten professionele kinderbegeleiders en ouders risicocompetentie in bij peuters?’.