Jouw peuter: durfal of bang hartje?

Houd jij ook wel eens je hart vast wanneer jouw peuter op een stoel klimt, op een gladde boomstam balanceert of met diens loopfietsje van een helling zoeft? Of probeer je jouw peuter er net van te overtuigen dat er niet om elke hoek gevaar dreigt? Twijfel je soms of je best ingrijpt of afwacht? Je bent niet alleen!

Bewegen = risicovol 

Bij 1-2-3 MOVE! zien we peuters graag bewegen. Daar komen vanzelf uitdagingen en risico’s bij kijken. Peuters zijn immers volop in ontwikkeling. Aan vrij bewegen zijn mogelijke nadelen verbonden, zoals schrikken of je pijn doen wanneer je valt. Maar ook mogelijke voordelen, zoals trots dat je de risico’s overwon, of het leren van nieuwe vaardigheden. Denk maar aan risicocompetentie!

Risicocompetentie … Wat is dat? 

Onder risicocompetentie verstaan we alle vaardigheden die iemand inzet om gevaren op te merken, risico’s in te schatten en ermee om te gaan. Dat is heel wat! Heb je opgemerkt dat die boomstam glad is? Voel je dat je je evenwicht verliest? Begrijp je dat je kan vallen en hoe je dat kan voorkomen? En doet je lichaam op dat moment wat jij wil? Je zintuigen, gevoelens, gedachten en bewegingen moeten vlot samenwerken als je competent wil omgaan met risico’s. 

Kunnen peuters zelf omgaan met risico’s?

“Kinderen kennen geen gevaar.” Hoorde of zei jij dat wel eens? Kinderen worden risicocompetent door ervaring op te doen, net zoals dat gaat met andere vaardigheden. Ze hebben dus volwassenen nodig die hen laten proberen. Die hen risico’s op maat laten ervaren - met vallen en opstaan - en enkel ingrijpen wanneer het écht nodig is. Zo leren peuters hun lichaam en (de risico’s in) de wereld steeds beter kennen en beheersen. Maar... Kunnen we inschatten hoe risicocompetent een peuter is? En hoe dan?  

Onze collega Helena onderzoekt het!

Helena filmt peuters tijdens vrij en risicovol bewegen in een uitdagende omgeving. Ze bespreekt videobeelden met hun ouders en kinderbegeleiders, om te achterhalen hoe zij de risicocompetentie van peuters inschatten. Het onderzoeksteam analyseert de videobeelden ook zelf. Nadien zal het team tips en tools ontwikkelen om risicocompetentie nog gerichter te ondersteunen bij peuters.